Få optakterne direkte i din indbakke
Vær sikker på at du aldrig misser en optakt. Skriv dig op til vores nyhedsbrev, og så modtager du en mail hver gang, der udgives en ny optakt.
Giro d'Italia 2024 skal afgøres på landevejen. Her får du et overblik over ruten i årets bjergrige løb, hvor der er flere nøgleetaper.
Som altid byder Giro d'Italia på en hård rute med mange forskellige etapetyper. Her får du en hurtig oversigt over de 21 etaper, der udgør den italienske Grand Tour.
1. etape: Venaria Reale - Torino, 140 kilometer
Allerede fra start bliver det hårdt i Giro d'Italia. Den sidste bakke mod mål stiger med 9,9 % over 1,4 kilometer, så her kan der komme forskelle fra start. Før de når frem til denne bakke, har de passeret Colle Maddalena, der får tyndet ud i feltet. Vi kan stå i en situation, hvor en meget stærk bjergrytter nupper løbets førertrøje, og så er spørgsmålet hvor længe vedkommende har lyst til at beholde trøjen.
2. etape: San Francesco al Campo - Santuario di Oropa, 161 kilometer
Det er en anderledes hård start, Giro d'Italia har lavet i år. Allerede på 2. etape kommer der en bjergafslutning, og selvom klassementsrytterne altid kører lidt forsigtigt i begyndelsen og selvom den sidste stigning ikke er alt for hård, så er det fortsat et sted, hvor der kan laves forskelle. Stigningen op til Oropa er 11,8 kilometer lang og stiger med 6,2 % i snit.
3. etape: Novara - Fossano, 166 kilometer
Sprinterne får deres første chance på 3. etape. Der er et lille bump opad i finalen, men det er ikke noget, der bør ændre finalen. Det her ender i en massespurt.
4. etape: Acqui Terme - Andora, 190 kilometer
4. etape går til Andora. Det bliver igen en dag for de hurtige ryttere, men Capo Miele-bakken, der venter i finalen, er et perfekt afsæt for et sent angreb. Med 5,1 % over cirka halvanden kilometer og efterfølgende nedkørsel, tror jeg godt at en eksplosiv rytter kan snyde feltet. Jeg tror dog også et stærkt sprintermandskab kan holde det samlet. Vinden kan blive afgørende her.
5. etape: Genova - Lucca, 178 kilometer
På 5. etape går turen til Lucca. Lucca har igennem tiden huset mange danskere, særligt i Riis-dagene. Etapen ender i en massespurt. Der er ikke nogle reelle udfordringer i finalen.
6. etape: Torre del Lago Puccini - Rapolano Terme, 180 kilometer
På 6. etape bliver det en kuperet affære. Der er også tre grussektorer, der strækker sig over 12 kilometer, men jeg tror ikke, de bliver afgørende i sidste ende. Finalen er en tricky sag. Med 5 kilometer tilbage kommer der en bakke på 800 meter, der stiger med 8,4 % og mod toppen når op på 20 %. Herefter følger en nedkørsel og følger rytterne hen til opløbet, der er svagt stigende.
7. etape: Foligno - Perugia, 40,6 kilometer
På 7. etape kommer én af de vigtigste etaper. Det er nemlig en enkeltstart på 40,6 kilometer. De første 34 kilometer er helt flade, inden ruten begynder at stige på de sidste 6 kilometer. Det er ikke en hård stigning, men det er nok til at bryde rytmen hos rytterne.
8. etape: Spoleto - Prati di Tivo, 152 kilometer
Der er lagt op til en uhyre spændende dag på 8. etape af Giro d'Italia. Målstigningen Prati di Tivo er kendt fra Tirreno-Adriatico, og den er hård nok, men hele ruten frem til stignigen er også ubarmhjertig. Der er ikke meget hvile på ruten, og jeg forestiller mig at Prati di Tivo-stigningen er markant hårdere her, end den plejer at være i Tirreno-Adriatico. Den strækker sig over 14,6 kilometer og stiger med 7 % i snit.
9. etape: Avezzano - Napoli, 214 kilometer
Efter en hård dag i bjergene, vender løbet mod Napoli. Det ender i en massespurt, men der er et par bakker i finalen, der kan fungere som afsæt for et angreb, men jeg tror ikke det holder. Det bør blive en spurt.
10. etape: Pompei - Cusano Mutri, 142 kilometer
Fra ruinerne i Pompei køres der mod Cusano Mutri. Den sidste stigning er 20,9 kilometer og stiger med 4,6 %, hvilket ikke er hårdt, men de sidste 5 kilometer stiger mere konstant med omkring 7 %. Stigningen skal nok sidde i benene, men det er næppe her man vinder løbet.
11. etape: Foriano di Valfortore - Francavilla Al Mare, 207 kilometer
Starten af etapen er kuperet, men herefter flader det ud. Det vil overraske mig meget, hvis ikke 11. etape af Giro d'Italia 2024 ender i en massespurt. Selve opløbet er overhovedet ikke teknisk, så det er en spurt for de bedste powersprintere.
12. etape: Martinsicuro - Fano, 193 kilometer
På 12. etape af Giro d'Italia venter der en kuperet etape. Det er ikke jordens hårdeste etape, men jeg kigger på Monte Giove. Det er en lille bakke på 2,6 kilometer, der stiger med 5 %, men undervejs er der en passage på op mod 20 %. Fra toppen af den bakke er der 10 kilometer til målstregen, så der kan komme samling igen.
13. etape: Riccione - Cento, 179 kilometer
Det er måske den fladeste etape i årets Giro d'Italia. Det bliver en massespurt.
14. etape: Castiglione delle Stiviere - Desenzano Del Garda, 31,2 kilometer
Det spidser til i denne weekend. Først er der enkeltstarten på 14. etape. Det er en flad sag, og det er virkelig en dag for specialisterne med en kæmpe motor. Det betyder også, at det er en enkeltstart, der kan gøre ondt på nogle af de rene klatrere.
15. etape: Manerba del Garda - Livigno, 222 kilometer
15. etape bliver en modbydelig hård dag. Der er flere stigninger på programmet, men det hele spidser til med Passo del Mortirolo, der starter efter omkring 140 kilometers kørsel. Stigningen er 12,6 kilometer og stiger med 7,6 % i snit, men undervejs er der flere stejle passager. Herefter følger en nedkørsel og 40 kilometer senere kommer dagens reelle finale. Først er der Passo di Foscagno (15,0 km - 6,4 %) og fra toppen af den følger en kort nedkørsel, inden de sidste 4,7 kilometer stiger med 7,7 % op mod mål. Det er en hård finale. Der kan komme store tidsforskelle her.
16. etape: Livigno - Santa Cristina Valgardena, 202 kilometer
Passo del Stelvio (19,6 km - 7,5 %) er på programmet, men af finurlige årsager indleder den nærmest etapen, hvorefter der følger et meget langt dalstykke, der neutraliserer alle skader på Passo del Stelvio. Herefter er der stigning på de sidste 40 kilometer, men det er en irregulær stigning, og det er ikke de stejleste procenter.
17. etape: Selva di Val Gardena - Passo del Brocon, 159 kilometer
Jeg glæder mig usigeligt meget til 17. etape af Giro d'Italia 2024. Det er en etape, der er relativt kort, og der er stigninger hele vejen. Den første er den hårdeste, og det komer til at gøre ondt på mange af rytterne. Man skal være klar fra start. Den sidste stigning er 11,8 kilometer lang og stiger med 6,8 % i snit. Det er jo ikke hårdt, men den akkumulerede hårdhed på denne etape kommer til at skabe ravage.
18. etape: Fiera di Primiero - Padova, 178 kilometer
18. etape byder på hvile for bjergrytterne. Det bør blive en ny massespurt på den flade rute.
19. etape: Mortegliano - Sappada, 157 kilometer
Det er næppe en afgørende etape på 19. etape af Giro d'Italia. Der er lidt stigninger, men der er ikke nogle hårde udfordringer på de sidste 30 kilometer af etapen. I al fald ikke nogle udfordringer, hvor man tænker at det bør skabe forskelle i klassementet.
20. etape: Alpago - Bassano del Grappa, 184 kilometer
Det er på 20. etape, at man kan lave de sidste forskelle i klassementet, og her kan man for alvor lave ballade. Hele to gange skal de passere Monte Grappa, der over 18,1 kilometer stiger med 8,1 %. De når kun lige at komme ned ad stigningen, før de skal op ad den igen. Etapen slutter med en nedkørsel, men det bør ikke nødvendigvis neutralisere meget.
21. etape: Roma - Roma, 125 kilometer
Giro d'Italia slutter af med en paradeetape i Rom. Etapen er 125 kilometer lang og bør alt andet lige ende i en massespurt.
Vær sikker på at du aldrig misser en optakt. Skriv dig op til vores nyhedsbrev, og så modtager du en mail hver gang, der udgives en ny optakt.
Kommentarer
Ingen kommentarer endnu. Vær den første til at kommentere!